مدیر: ثمینہ راجہ

Thursday, December 10, 2009

Amir Khusro - امیر خسرو

*
*
*

Ab'ul Hasan Yamīn al-Dīn Khusrow (1253-1325 CE) (Persian: ابوالحسن یمین‌الدین خسرو; Hindi: अबुल हसन यमीनुद्दीन ख़ुसरौ ) , better known as Amīr Khusrow (or Khusrau) Dehlawī (امیر خسرو دہلوی; अमीर ख़ुसरौ दहलवी ), was an Indian musician, scholar and poet of Persian descent[citation needed] . He was an iconic figure in the cultural history of the Indian subcontinent. A Sufi mystic and a spiritual disciple of Nizamuddin Auliya of Delhi, Amīr Khusrow was not only a notable poet but also a prolific and seminal musician. He wrote poetry primarily in Persian, but also in Hindavi.
He is regarded as the "father of qawwali" (the devotional music of the Indian Sufis). He is also credited with enriching Hindustani classical music by introducing Persian and Arabic elements in it, and was the originator of the khayal and tarana styles of music. The invention of the tabla is also traditionally attributed to Amīr Khusrow. Amir Khusrau used only 11 metrical schemes with 35 distinct divisions. He has written Ghazal, Masnavi, Qata, Rubai, Do-Beti and Tarkibhand.
A musician and a scholar, Amīr Khusrow was as prolific in tender lyrics as in highly involved prose and could easily emulate all styles of Persian poetry which had developed in medieval Persia, from Khāqānī's forceful qasidas to Nezāmī's khamsa. His contribution to the development of the ghazal, hitherto little used in India, is particularly significant.

(wikipedia)


ابوالحسن یمین‌الدین خسرو





دو سخنے


انار کیوں نہ چکھا ، وزیر کیوں نہ رکھا
دانا نہ تھا
دہی کیوں نہ جما، نوکر کیوں نہ رکھا
ضامن نہ تھا

سموسہ کیوں نہ کھایا ، جوتا کیوں نہ پہنا
تلا نہ تھا
ستار کیوں نہ بجا، عورت کیون نہ نہائی
پردہ نہ تھا

گھر کیوں اندھیارا، فقیر کیوں بڑ بڑایا
دیا نہ تھا
گوشت کیوں نہ کھایا ، ڈوم کیوں نہ گایا
گلا نہ تھا

پنڈت کیوں نہ نہایا ، دھوبن کیوں ماری گئی
دھوتی نہ تھی
کھچڑی کیوں نہ پکائی ، کبوتری کیوں نہ اڑائی
چھڑی نہ تھی




بہت کٹھن ہے ڈگر پنگھٹ کی


بہت کٹھن ہے ڈگر پنگھٹ کی
کیسے میں بھر لاؤں مدھوا سے مٹکی
پانی بھرن کو میں جو گئی تھی
دوڑ جھپٹ ، موری مٹکی پھٹکی
بہت کٹھن ہے ڈگر پنگھٹ کی
مورے اچھے نظام پیا جی



آج رنگ ہے اے ماں رنگ ہے ری



آج رنگ ہے اے ماں رنگ ہے ری
مورے محبوب کے گھر رنگ ہے ری
جگ اجیارو ۔ ۔ ۔ جگت اجیارو
میں تو ایسا رنگ اور نہیں دیکھی رے
میں تو جب دیکھوں مورے سنگ ہے ری
آج رنگ ہے اے ماں رنگ ہے ری
دیس بدیس میں ڈھونڈ پھری ہوں
تورا رنگ من بھائیوری
آج رنگ ہے اے ماں رنگ ہے ری


No comments:

Post a Comment

z

z